AL-KAABAH AL MUSHARRAF

AL-KAABAH AL MUSHARRAF

Tuesday, November 4, 2014

Musafir ber misikan tabligh di Nara

Di Nara, kami tinggal di rumah kawan lama saya. Masae. Mase sudah pun berumahtangga dan mempunyai anak lelaki berumur 4 tahun.  Pertama kali berkenalan dengan suami Masae. Typikal Japanese man yang sopan. Amat berbeza dengan Masae yang ‘kuat’. Saya hadiahkan Masae ayam halal yang kami beli di Kobe siang tadi, dan kepada suami Masae, saya hadiahkan  beg kecil yang memang saya siapkan untuk di beri kepada rakan2 yang akan saya temui di Jepun. Beg kecil mengandungi risalah tentang Islam + book mark mutiara kata dari Nabi Muhammad saw + key chain Malaysia.

Suami Masae berbesar hati menerima hadiah saya ini. Masae dah biasa sangat  dengan  saya ‘bersyarah’ kepada beliau tentang Islam masa zaman kami belajar dulu-dulu. Masae dah tak heran bila tengok saya bagi risalah tersebut. 


Anak Masae kurang sehat, jadi kami kena adjust plan kami. Esoknya Aishah dan saya berdua sahaja ke Taman rusa di Nara.  Dugaan untuk menunaikan solat di negara kafir.  Puas cari sudut, saya akhirnya bersolat di sebelah escalator di pasar raya.  Terkenang masa zaman belajar dahulu, ada Japanese yang pelik tengok saya solat tengah taman. Tapi di Jepun, ramai manusia pelik, so saya tak heran kalau orang jepun tengok kita solat itu pelik.


Chisako yang sweet lagi bijak
Alhamdulillah, hari berikutnya anak Masae sudah beransur sehat. Hari ini acara masak-masak. Saya masak sup dan ayam goreng kunyit manakala Aishah masak sayur.  Masae jemput rakannya untuk ikut menjamu selera. Kata Masae, anak rakan beliau ingin berlatih bercakap bahasa Inggeris.  Rakan Masae bernama Miyako serta anak perempuan beliau Chisako yang bijak. Belum pernah bertemu dengan ‘orang asing’.
Apatah lagi ‘orang asing yang bertudung beragama Islam’.  Banyak benda di tanya oleh Miyako. Miyako cuba berbual dalam bahasa Inggeris. Chisako pula sangat alert.  Saya dapat melihat mata Chisako yang bersinar-sinar, ketika cuba memahami perbualan kami. Semoga perjumpaan malam ini membuka jalan buat Miyako dan Chisako untuk terus explore tentang Islam.


Next....musafir ber misikan tabligh di Osaka

No comments:

Post a Comment