AL-KAABAH AL MUSHARRAF

AL-KAABAH AL MUSHARRAF

Tuesday, November 11, 2014

FINALE Musafir ber misikan tabligh

At last! Dah sampai ke penghujung penulisan…Fuhhh!!! Penat!
Apasal menulis rasa lagi penat dari melancong nih???

Dari rumah Ohta, kami naik train terus ke Nagoya International Airport. Perjalanan memakan masa lebihkurang 1 jam. 20 tahun dahulu lapangan terbang ni rasa macam airport kat kampong je, tapi sekarang dah jadi macam KLIA2! Ya laa....20 tahun tu bukan masa yang singkat!

Sesampai saja ke airport, kami terus ke kaunter pos untuk mengambil bagasi yang kami kirim dari Hikone. Ada weighting scale, so ambik peluang timbang berat bag di sana. Baggage allowance kami berdua ialah 40kg. Bagasi Aishah ngam-ngam 20kg. Nasib la bagasi + bag pack  saya 15kg je so boleh lah masuk bag pack Aishah. Sampai lah hajat kami untuk jalan melenggang sekitar airport selepas check-in.  Alhamdulillah.

Kaunter pos ada di hujung sudut airport. Orang belum ramai, jadi saya bercadang nak solat je di situ. Saya tanya penjaga kaunter pos arah Utara. Terus dia kata, ada prayer room di tingkat bawah. Wah! Saya impressed! Saya x cakap pun saya nak solat, saya cuma tanya arah Utara, bukan tanya arah kiblat pun! Tapi dia tahu saya nak solat! Bermakna, mereka ini ambik cakna tentang keperluan tetamu mereka!!!

Flight kami jam 5.30ptg. Naik je pesawat, saya terus rasa nak tidur walaupun tak mengantuk. Ingat senang ke nak tidur dalam keadaan tak mengantuk? Pusing kiri, pusing kanan. Saya perasan mamat Jepun sebelah saya langsung tak tidur. Dari mula, dia asyik membaca aje, walaupun sekadar komik. Ahaaa…..saya ada baki risalah agama Islam dlm bahasa jepun tu.  Saya tegur dia “Awak sangat rajin membaca. Suka membaca ya? Saya tengok awak tak henti membaca. Nah! Saya bagi risalah ni kepada awak”. Dan bermulalah perbualan saya dgn mamat Jepun yang bernama Kyo ini. Kyo hendak ke Indonesia. Buat bisnes re-cycle barang letrik dari Jepun ke pasaran Indonesia. Seronok juga berbual dgn Kyo ni. Dapat name card Kyo. Touched down di KLIA 2, Kyo ambik gambar saya bersama Aishah. Entah macamana la rupa kami….
Posing di Nagoya Airport. PEACE! Salaam Japan!
Buat rakan-rakan pembaca sekelian, terutamanya sekiranya anda hendak bermusafir ke Jepun, jangan pergi dengan sia-sia. Bawa bekal! Maksud saya bukan sekadar bekalan serunding atau mee segera, tapi bekalan risalah-risalah atau cenderahati tentang Islam. Saya bersedia memberikan salinan risalah Agama Islam dalam bahasa Jepun kepada anda. Jangan segan, hubungi saya. Hubungi saya tau! Ingat tu!!! atau kalau ada kawan atau saudara mara anda yang mahukan risalah ini, bagitahu saya. Tapi saya bagi yang fotokopi je lah ya sebab saya sendiri ada sebuah sahaja risalah original.


Akhiran, saya sudahi tulisan musafir saya dengan doa berikut:

Allahumma solli 'ala Muhammad wa 'ala aali Muhammad
Saya mohon agar
Allah memberkati segala usaha yang kita lakukan dan mendorongnya ke arah kebaikan
Saya mohon agar
Allah mengurniakan kepada kita kesehatan yang baik
Saya mohon agar
Allah memberikan kepada kita keikhlasan, menjauhi kita dari perasaan ujub, perasaan inginkan pujian manusia dan penyakit-penyakit hati yang lain
Allahumma solli 'ala Muhammad wa 'ala aali Muhammad
Amin amin amin ya Robbal 'Alamin




No comments:

Post a Comment