AL-KAABAH AL MUSHARRAF

AL-KAABAH AL MUSHARRAF

Monday, November 10, 2014

Musafir ber misikan tabligh di Hikone

Cerita 1
Cuaca Hikone mendung. Hikone, kampong tempat saya belajar hampir 20 tahun yang lalu. Sudah banyak berubah. Tidak lagi ber imejkan kampong dengan rumah2 lama, tapi penuh dengan rumah2 baru dan moden. Kawase san menjemput kami di stesen dan membawa kami ke tempat Karnival. Kebetulan ada Castle Karnival (Oshiro Matsuri) bermula 31 Oct hingga 3 Nov. Di sana saya berjumpa dengan beberapa makcik2 VOICE yang pernah menyantuni saya sepanjang saya di Universiti. VOICE adalah NGO wanita yang banyak membantu para pelajar asing menyesuaikan diri dengan kehidupan di Jepun. Mereka juga mengadakan kelas bahasa Jepun secara percuma.

Rata-rata makcik VOICE yang saya jumpa kini berusia lewat 60an dan awal 70an. Tapi mereka kelihatan masih bertenaga. Ceria. Saya cuba membandingkan dengan makcik2 di Malaysia. Kalau dan umur 60/70an tu, mesti dah sakit-sakit lutut atau duduk saja di rumah tengok cucu.

Malam nanti, mereka mengadakan Jamuan Makan Malam meraikan kami. Kata Kawase, jamuan di buat di sebuah Restoren warga Thai yang berkahwin dengan lelaki Jepun. Menu malam ini semuanya ‘sea food’ base.

Saya dan Aishah berjalan kaki ke Restoren yg letaknya hanya 100 meter dari hotel tempat kami menginap. Alhamdulillah, Aishah duduk bersebelahan dengan Susumu dan Naemura yang boleh berbahasa Inggeris. Seronok nampaknya mereka melayani Aishah. Aishah juga seronok bercerita.

Setiap tetamu mendapat bag kecil yang mengandungi risalah tentang agama Islam + book mark mutiara kata Baginda saw dan key-chain.

Cerita 2
Malam ke-2 di Hikone. Emak angkat saya bagitahu malam ni kita akan makan besar di sebuah restoren ekslusive. Kami di jemput oleh mini van restoren.
Bapa angkat saya turut menjemput rakan seni beliau Momotaro san dan kenalan beliau  Natsukawa san. Natsukawa boleh berbahasa broken Inggeris. Okay la tu……Good enaf untuk membolehkan beliau berbual. Seronok Aishah melayan pakcik Natsukawa ni.
dari kiri
Otoosan : minum sake sikit dah mukanya merah macam udang kena bakar
Natsukawa san: frenly dan hensom tapi x fotogenik. Banyak soalan. Seronok betul dia citer bab kawin 4!
Momotaro san: Orang seni. Rasanya dia pun frenly dan banyak soalan sebenarnya tapi x byk bercakap mungkin sebab x berapa pandai bahasa Inggeris
Peluang berjumpa  kami orang Islam. Natsukawa bertanya bermacam-macam soalan.  Ada ketika Aishah bagi jawapan pelik2, kami berdua je yang ketawa. Nasib baik pakcik ni tak paham. Huhuhu. Topik paling hangat, tentang lelaki Islam boleh kawin 4!


Cerita 3

Beg dan tangga
Hikone mendung dan hujan. Tak jadi naik basikal keliling kampong sebab hujan. Habiskan masa dengan mengemas, sebab nanti beg akan di pos terus ke Nagoya  Airport . Makcik2 bermusafir ala back packers tapi bawa barang ala lady of leisure yang sedang berholiday! Bagasi Aishah saja dah berat 18 kilo! Tak kuasa mak nak angkat turun naik tangga wooo…

Makan tengahari kami di rumah Otsuji san. Otsuji berusia 67 tahun.  Sekiranya Otsuji itu muslim, saya pasti Otsuji telah pun melayakkan dirinya sebagai calon ahli syurga. Apa tidaknya….. Beliau menjaga suaminya yang sakit sejak 7 tahun. Penuh perhatian. Penuh kesabaran. Penuh lemah lembut. Penuh kasih sayang.


  
Musafir ber misikan tabligh di Gifu

No comments:

Post a Comment