AL-KAABAH AL MUSHARRAF

AL-KAABAH AL MUSHARRAF

Tuesday, November 4, 2014

INTRO - Musafir ber misikan tabligh

Hikone eki mae. Picture taken 31st October 2014
Alhamdulillah Allah mengizinkan saya menjejakkan semula kaki ke kampung yang saya tinggalkan sejak hampir 20 tahun yang lalu.
Alhamdulillah Allah kurniakan rezeki duit untuk buat belanja.
Alhamdulillah Allah kurniakan badan yang sehat untuk berjalan.
Alhamdulillah Allah kurniakan masa untuk di luangkan.
Alhamdulillah Allah kurniakan sahabat untuk meneman.
Alhamdulillah Allah takdirkan  suami masih di luar negara jadi tiadalah hati berbelah bagi nak tinggalkan dia sendirian.
Alhamdulillah Allah mudah segala  urusan.

Menyedari segala ni’mat kurnia Allah itu, saya merasakan berdosa kalau saya bermusafir hanya untuk liburan semata. Saya mesti pastikan musafir saya kali ini musafir yang bermakna. Musafir yang ada sumbangannya untuk agama. Musafir yang saya tidak akan di tanya.

Kalau sebelum ini saya bermusafir sekadar untuk tengok-tengok belajar dari negara orang, kali ini saya telah tetapkan musafir saya sebagai musafir ber misi kan tabligh.

bersama teman musafir - Noraishah
Tabligh je…. Bagi tahu intro ringkas-ringkas, simple-simple kepada mereka yang saya jumpa. Orang Jepun ni orang yang berhati bersih. Budaya mereka amat dekat dengan carahidup Islam. Tapi Islam itu asing bagi mereka. Saya berharap dengan musafir saya kali ini, ada beberapa orang Jepun yang dapat tahu apa itu agama Islam, walaupun secara ringkas.  

Tujuan saya menurunkan catatan di sini untuk saling berkongsi.  Mudah-mudahan ada yang terinspirasi untuk turut menjadikan musafir mereka musafir bermisikan tabligh, bukan sekadar liburan untuk tengok-tengok negeri orang. Mungkin akan ada yang akan bermusafir yang akan lebih fokus, kreatif dan lebih produktif dari musafir saya ini. Musafir yang ada mission!
Persiapan sebelum bermusafir:
1. Niat kerana Allah dan doa
2. Article atau buku bacaan berkaitan
3. Spray untuk wudhu
4. Pakaian yang ready solat
5. Asesori- asesori lain ( saya bawa book mark dan  key-chain)


.......next musafir ber misikan tabligh part 1


No comments:

Post a Comment