AL-KAABAH AL MUSHARRAF

AL-KAABAH AL MUSHARRAF

Tuesday, November 4, 2014

Musafir ber misikan tabligh di Kobe

Seronok berjalan dengan Noraishah yang saya panggil Aishah. Aishah ni ajen insuran. Saya asalnya pelanggan beliau. Perbezaan karakter Aishah dengan saya, menjadikan kami serasi. Kami boleh berbeza pendapat tapi kami juga boleh berketawa besar bersama. Aishah seorang yang kritis.  Ada aje benda yang nak di ‘ulas’nya.  Walaupun saya sering perlu ingatkan beliau jangan terlalu berlebih memberi ulasan, saya banyak dapat belajar dari seorang wanita bernama Noraishah ini.
** antara yang saya belajar dari Aishah ialah utk mendapatkan senyuman yang manis masa bergambar, kita mesti sebut ESS.

Awal-awal musafir saya sudah maklumkan Aishah bahawa musafir kali ini, kita mesti cuba ceritakan tentang Islam kepada orang Jepun. Hal ini tidak susah bagi Aishah yang semula jadi peramah, talkative dan sentiasa ada cerita. 

Hari ke 2 di Kobe.  Saya mahu ke Masjid Kobe. Sebabnya ialah saya mahu dapatkan beberapa risalah berbahasa Jepun, sekiranya ada. Di samping membeli daging ayam halal untuk kami bawa ke rumah kawan lama saya (Japanese) di Nara. Plan nak masak-masak di Nara nanti.

Sesampai di Masjid Kobe, kami mengambil peluang bergambar di pagar depan. Mungkin suara kami yang riuh, seorang anak muda menjenguk  dari dalam masjid. Oppss…. Sori…. Kami masuk ke dalam masjid, dan Nampak hanya ada anak muda ini dengan 2 orang lelaki. Rasanya seorang lelaki dari Mesir dan seorang remaja Jepun sedang solat.

Sedang elok waktu zohor, kami menunaikan solat zohor di Masjid. Usai solat, kami bersembang dengan  anak muda ini. Anak muda Malaysia. Nama Zulkarnain. Berasal dari Puchong dan berkahwin dgn wanita Jepun. Sudah mendapat kerakyatan Jepun. Zul memberitahu kami, beliau akan berada di Masjid setiap hari Sabtu. Beliau mengambil tanggungjawab untuk memberi penerangan tentang Islam kepada pelawat-pelawat yang terdiri dari orang Jepun yang datang melihat masjid (Masjid Kobe terletak di tengah-tengah kawasan pelancongan, dekat dengan stesen bas). Beliau amat membutuhkan lebih ramai lagi sukarelawan yang dapat membantu beliau, sebab ramai pelawat yang datang.

Masa kami ada di Masjid tu pun, ada beberapa grup pelawat Jepun. Zul bertanya kami “akak ada masa tak? Boleh la tolong saya”. Ehe…..menarik-menarik! Saya memang pernah berhasrat nak jadi sukarelawan di masjid Shah Alam, aleh-aleh dapat jadi sukarelawan di Masjid nuunn jauh di sana, di negara matahari terbit!

Kami ada masa. So setiap dari kami handle grup pelawat Jepun yang berbeza. Aishah handle Japanese  yang boleh berbahasa Inggeris manakala saya dan Zul handle yang Japanese sahaja. Kami luangkan masa lebih kurang 2 jam di Masjid. Kami terpaksa meninggalkan Zul kerana kena balik ke hotel utk check out. Saya masih terbayang wajah Zul, merayu saya datang ke Jepun untuk membantu dakwah beliau. Maafkan kami Zul. Sob sob sob *sedih*

Waktu yg ringkas itu, saya perhatikan Zul sedaya mungkin memberi maklumat tentang Islam kepada para pengunjung masjid. Walaupun tanpa latihan yang formal. Bertuah sungguh kita di Malaysia, sering ada kursus “Berdakwah dlm masyarakat majmuk”.


Sebelum meninggalkan masjid, saya sempat bertanyakan Zul kalau masjid ada apa-apa risalah dalam bahasa jepun tentang Islam. Zul bagi ini saja….sehelai kertas tentang Nabi Muhammad.
Kawaiso!


Next...Musafir bermisikan tabligh di Nara

No comments:

Post a Comment