AL-KAABAH AL MUSHARRAF

AL-KAABAH AL MUSHARRAF

Saturday, October 22, 2011

Kita jangan kedekut


The more we give, the more we get.

Oleh itu kita jangan kedekut! Pemurah tak semestinya dengan wang ringgit. Kita boleh jadi pemurah dengan tenaga, dengan masa kita, dengan kata-kata baik, dengan senyuman. Dengan tenaga, jangan kedekut membantu, jangan kedekut meluangkan masa apabila kita di minta, hatta kita di anjurkan agar jangan kedekut untuk memberikan kata-kata yang baik, paling senang, jangan kedekut memberikan senyuman!

Salam adalah doa. Dan doa termasuk kata-kata yang baik. Kita jangan kedekut untuk memberi salam. (Teringat semasa aktif buat MLM dahulu, leader saya mengajar; cuba kita apabila masuk lif, kita senyum dan bagi salam. Mesti kita akan “feel good”).
Dengan sedikit ungkapan salam, kita akan dibalas dengan pahala oleh Allah swt – kita mendapat pahala sunat. Allah mengajar lagi. Mereka yang di doakan (diberi salam) jangan pula kedekut untuk mendoakan kembali orang yang telah mendoakan kita sebab itu menjawab salam menjadi waaajib!

Secara halus, Islam mengajar kita tidak kedekut dalam memberi doa sebabnya kita akan mendapat lagi banyak doa. Antara adab-adab memberi dan menjawab salam ialah orang yang menjawab salam di sunatkan menjawab dengan doa yang lebih panjang. Contohnya, sekiranya ada org memberikan salam dengan lafaz “ السلام عليكم” sejahteralah ke atas kamu, kita mendapat pahala extra sekiranya kita menjawab dengan ungkapan doa yang lebih panjang iaitu “ و عليكم السلام و رحمة الله” sejahtera dan rahmat Allah ke atas kamu. Apabila orang memberi salam “ السلام عليكم و رحمة الله” kita jangan kedekut menjawab “ و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته” . apa yang akan kita berikan sekiranya orang memberi salam dengan lafaz yang penuh السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ? Kita jawab " عليك- 'alaika/'alaiki" yang bermaksud "demikian juga atas kamu". Jangan kedekut mendoakan kembali orang yang telah mendoakan kita. Di sudut yang lain, yang memberi salam, akan mendapat salam/ doa yang lebih banyak. Lihat di sini ada undang-undang “The more you give, the more you get”.

Orang yang tiada berharta juga masih berpeluang mengutip pahala sekiranya dia tidak kedekut memberi senyuman. Bertuah anak saudara saya Amni Nadirah, mempunyai bibir yang sentiasa senyum. Dan saya masih lagi belajar untuk menjadi pemurah dengan senyuman. Saya juga suka dengan kata-kata.… SENYUM ITU BERJANGKIT… SENYUM!!!

No comments:

Post a Comment