AL-KAABAH AL MUSHARRAF

AL-KAABAH AL MUSHARRAF

Sunday, October 23, 2011

Ikhlas kita kelas berapa?



Penerbangan kelas pertama, Keretapi kelas dua, Mentality kelas tiga. Pandai kita letakkan angka. Ikhlas kita pula bagaimana? Kelas Pertama? Ke dua? Atau kelas ke Tiga?
Tulisan saya seterusnya adalah perkongsian dari Tazkirah Ramadhan yang di sampaikan oleh Ustaz Drs Kariman.

Mari kita kenal siapakah orang yang ikhlas.... Orang yang ikhlas itu ialah orang yang menyembunyikan kebaikannya sebagaimana dia menyembunyikan keburukannya dari diketahui orang.

Terdapat 3 martabat orang yang ikhlas.
IKHLAS KELAS PERTAMA: Orang yang beramal semata-mata kerana Allah tanpa ada kepentingan duniawi mau pun ukhrawi. Dia beramal kerana dia tahu dia milik Allah. Dia beramal sebagai tanda ubudiah. Melakukan ibadah dengan penuh rasa raja', khusyu' dan patuh. Dia merasa penuh kepuasan apabila dia dapat melakukan sesuatu ibadah itu. Tiada perkataan ‘mengharap balasan Allah’ dalam amalan mereka. Amalan orang yang ikhlas kelas pertama ini umpama amalan para nabi dan di tunjukkan pada kisah Rasulullah s.a.w yang beribadah sehingga pecah-pecah tumit kaki Baginda. Apabila di tanya “kenapa Baginda masih terus tekun beribadah sedangkan Baginda telah dijamin Allah akan pengampunan”, Baginda menjawab “tidakkah aku mahu menjadi hamba yang bersyukur?”. Umpama seorang yang sangat baik dengan kita. Segala keperluan hidup kita, dia yang tanggung; makan, minum, tempat tinggal ,pelajaran , carikan jodoh, kenduri walimah, apa saja yang kita perlukan akan diberi. Jadi apabila dia suruh kita buat sesuatu, kita akan buat dengan ikhlas hati. Rasa seronok apabila dapat berbakti. Apa yang di suruh akan kita laksanakan sebaik-baiknya tanpa ada niat untuk dibalas apatah lagi mengharapkan balasan.

IKHLAS KELAS KE DUA: Orang yang beramal semata-mata kerana Allah dengan tujuan agar Allah memberi ganjarannya di akhirat. Contoh; kenapa mendirikan qiamullailal? Supaya Allah memberi ganjaran syurga yang penuh keni’matan. atau banyak bersedekah supaya senang melalui titian sirat. atau membaca Al-Quran dengan harapan akan mendapat syafaat Al-Quran di akhirat kelak. Amalan di lakukan dengan harapan kemudahan akhirat.

IKHLAS KELAS KE TIGA: Orang yang beramal semata-mata kerana Allah dan meminta sesuatu kepada Allah tapi perkara/ganjaran yang diminta ialah berkaitan dengan perkara dunia. Contohnya; orang yang bersedekah dengan harapan di tambahkan rezekinya, atau orang yang solat hajat sambil berhajat agar Allah memberikan jodoh yang baik atau supaya dapat lulus pereksa dengan cemerlang. atau membaca al-Quran dengan harapan disembuhkan penyakit. Dia tidak salah dalam beramal kerana dia masih melakukan amalan kerana Allah cuma ganjaran yang di harapkan ialah yang berkaitan dengan hal ehwal dunia.

Begitulah kelas/martabat orang yang ikhlas. Agak-agak ikhlas kita di kelas berapa? Mungkinkah sudah di kelas pertama atau masih di kelas ke tiga? atau kedua? Walaubagaimana pun kita masih boleh berusaha agar ikhlas kita dapat di naikkan dan kekal di kelas pertama.

No comments:

Post a Comment