AL-KAABAH AL MUSHARRAF

AL-KAABAH AL MUSHARRAF

Saturday, November 26, 2016

Brown Rice Gratin



Sudah beberapa bulan saya makan nasi beras perang. Kononnya nak kurangkan pengambilan karbo. Entah lah berkesan ke tidak.

Beras perang ni rasa nya ‘semacam’ sikit. Ala-ala gandum, barli gitew.
Kalau makan dengan lauk biasa, amat lah tidak menyelerakan. Kuah dia ‘ttok ppalit’ bahasa oghe klate. Tak boleh nak pikir bahasa oghe luar. Sememangnya bahasa Kelantan adalah bahasa yang sungguh kaya! Hari ni tak mahu cerita tentang bahasa, jadi kita ke tajuk resipi beras perang ni semula…

Memandangkan nasi beras perang ni tak berapa sedap untuk di makan dengan lauk pauk (bagi saya la…), saya lebih suka masak beras perang ni ala bubur.

Selain itu, saya suka juga masak cara ‘gratin’
** saya kenal gratin ni masa saya belajar di Jepun dulu.

Tak tahu lah cara gratin ni kena atau tidak dengan selera orang Malaysia, tapi bulan lepas saya bawa ke usrah, dan ahli usrah saya pakat minta resepi. So kira ‘boleh di terima’ lah yer.

Resepinya mudah saja…

Nasi beras perang (atau macaroni) – masak

Bahan untuk buat white sause
225g udang
1 biji bawang besar di potong kiub
4 sudu besar mentega
4 sudu besar gandum
2 1/2 cawan (600ml) susu
Garam secukup rasa
Lada hitam
mozzarella cheese

Cara:
Panas kan butter dengan bawang
Goreng bawang hingga lembut
Masukkan gandum – biarkan gandum masak buat seketika (kalau gandum tak masak, nanti rasa berhampas)
Masukkan susu. Kacau jangan sampai berketul
Masukkan udang – kacau sampai masak
Masukkan nasi / macaroni
Angkat dan tabur dengan cheese sebelum di bakar

Kalau nak tengok video,boleh klik link ini

Ada beza sedikit bahannya.
Saya lebih suka guna udang sebab nanti dapat rasa manis udang. Dan saya lebih suka guna black pepper.
Steps masakannya juga sedikit beza.
Saya masak bawang yang di hiris kiub, sekali dengan butter.
Apapun buat lah mana yang mudah.
Hasilnya sama saja.

Selamat mencuba!
sebelah kiri saya bubuh cheese dlm nasi. Kanan atas nasi

1 comment:

  1. My name is Mrs.Aisha Mohamed, am a Citizen Of Qatar.Have you been looking for a loan?Do you need an urgent personal loan or business loan?contact Dr James Eric Finance Home he help me with a loan of $42,000 some days ago after been scammed of $2,800 from a woman claiming to been a loan lender but i thank God today that i got my loan worth $42,000.Feel free to contact the company for a genuine financial service. Email:(financialserviceoffer876@gmail.com) call/whats-App Contact Number +918929509036

    ReplyDelete