AL-KAABAH AL MUSHARRAF

AL-KAABAH AL MUSHARRAF

Sunday, November 14, 2010

Hari wukuf Isnin di Saudi

Tengahari tadi saya mendapat sms dari kenalan yang kini berada di tanah suci menyatakan mereka akan bertolak ke Arafah jam 3ptg (8mlm waktu Msia). Esok isnin waktu wukuf di Saudi. (Setahun lalu, jam 3 petang kami sudah pun berada di kemah Arafah, menyidai telekung yang basah kuyup dek hujan lebat).

Al-Hajju 'Arafah. Haji itu Arafah. Hari Arafah hari paling penting bagi tetamu Allah ini. Hari Allah menggantikan lembaran baru bagi mereka yang hajinya mabrur. Orang yang hajinya mabrur ibarat bayi yang baru lahir. Cabarannya selepas itu....untuk mengekalkan amalan-amalan sunat yang dipraktikkan selama di tanah haram. Cabarannya...untuk menjadikan kita hamba Allah yang lebih rendah hati, lebih baik pekertinya. Cabarannya...untuk menahan diri kita dari melakukan dosa-dosa. Cabarannya...menjaga kesucian 'title' Haji/Hajah...

Kita yang tidak mengerjakan haji disunatkan puasa 9Zulhijjah. Menumpang berdoa dihari dibukakan langit olehNya, hari doa-doa diangkat.
Seorang sahabat bertanya. Kita nak puasa bila ye? Isnin ke Selasa? Sebab kita Raya Rabu? so saya nasihatkan sahabat saya itu agar puasa pada hari Isnin dgn niat puasa Isnin, dan puasa lagi di hari Selasa dengan niat puasa 9Zulhijjah. Mudah-mudahan Allah terima..

No comments:

Post a Comment